Skaper selvstendige barn

Smilende kvinne med briller og ytterjakke

– Det at barna får jobbe med det som interesserer dem, er viktig både for læringsgleden og motivasjonen.

Silje Vangstad er mor til Seline i 3.trinn og Ola i 6.trinn, og når høsten kommer, blir også minstemann Even elev ved Steinkjer Montessoriskole. 

– Vi har ikke angret en dag på at vi valgte å la ungene begynne her, sier Silje.

Valgte skolen som passet for ungene

Eldstemann Ola var den eneste fra barnehagen som skulle starte på Steinkjer Montessoriskole. Foreldrene gikk noen runder med seg selv på om det var riktig å å la ham begynne på en annen skole enn den vennene fra barnehagen skulle begynne i, men skjønte at det var riktig valg allerede første gang de var i kontakt med skolen. 

– Vi fikk komme på så mange besøksdager vi trengte for å gjøre Ola trygg på overgangen fra barnehagen, og alle ansatte gjorde sitt ytterste for at han skulle få en god skolestart, forteller Silje.

Seline får veiledning fra pedagogen

Da lillesøster Seline skulle begynne på skolen, var ikke Silje og samboeren i tvil om at hun også skulle begynne på Steinkjer Montessoriskole - selv om det betydde at Seline måtte ta buss til og fra Ogndal. 

– I og med at de tar buss sammen med vennene sine, blir bussturen en sosial arena, sier Silje.

Mange fordeler

Det at elevene går i aldersblandede grupper, er bare én av de tingene Silje trekker frem som spesielt positivt. Seline går sammen med barn i 1.-3. trinn, og Olas klassekamerater går i 4.-6. trinn. 

Seline (øverst) og vennene koser seg i den selvlagde trehytta

– Det er ikke alltid alderen som bestemmer hvem du passer sammen med, og begge ungene har venner som er både yngre og eldre enn dem, forteller Silje. 

Hun er også begeistret for måten barna lærer på. Det at barna har frihet til å legge opp store deler av skoledagen sin selv; for eksempel ved å velge om de vil jobbe alene, i en gruppe eller sammen med én medelev, gjør at de kan tilpasse skoledagen til dagsformen. 

– Jeg liker å sammenligne det med arbeidsdagen min, sier hun. – Noen dager er det godt å sitte alene og jobbe, mens andre dager passer det bedre å jobbe i team. Det å bli veiledet i hvordan de kan planlegge dagen sin med tanke på tidsbruk, metode og materiell, er nyttig læring som jeg er overbevist om at de vil få god bruk for som voksne.

Praktisk pedagogikk

Ola (til høyre) og klassekameraten jobber med materiell

Det at montessoripedagogikken har en praktisk tilnærming til læring, er viktig for Silje. 

Montessorimateriellet er laget slik at barnet bruker flere sanser i innlæringsprosessen. For mens noen barn lærer best gjennom å få ting presentert og å lese en bok, vil de aller fleste lære både bedre og raskere ved å bruke hendene når de jobber med stoffet. 

Silje er også full av lovord om lunsjordningen på skolen, hvor de aldersblandede gruppene har felles lunsjbuffet. Det går på rundgang hvilke elever som setter frem og rydder på lunsjen sammen med en voksen; og det er like lærerikt som det er sosialt. 

Ola gleder seg alltid til mandag, for da er det varmmat i lunsjen!

– Montessoripedagogikken passer som hånd i hanske for barna mine, sier Silje. – Er du nysgjerrig på muligheten for å la barna dine gå et litt annerledes skoleløp, anbefaler jeg deg å søke dem til Steinkjer Montessoriskole.

Forrige
Forrige

Mangfoldig skolehverdag

Neste
Neste

Livsgledebesøk