Mangfoldig skolehverdag

– Jeg tror skolehverdagen er morsommere for ungene som går her på Steinkjer Montessoriskole!

Da Aisha Bigset og familien kom hjem til Norge etter å ha tilbragt 10 måneder i Burundi, lå inntaksbrevene fra Steinkjer Montessoriskole i postkassa. 

– Jeg ble hoppende glad, smiler Aisha. 

De hadde nemlig søkt om plass for eldstemann Fredrik tidligere, men ikke fått plass. Nå, derimot, er både Fredrik og lillesøster Emma godt i gang med skoleåret på den nye skolen sin.

Felles lunsj skaper samhold

Aisha, som opprinnelig kommer fra Burundi, ble enda mer overbevist om at montessoripedadogikken er det riktige for barna hennes etter at de hadde gått i burundisk skole i 10 måneder. 

– Akkurat som her på Steinkjer Montessoriskole, er skolen i Burundi mer praktisk lagt opp enn det vi var vant til fra nærskolen, forteller hun. – Jeg så også hvor stor pris ungene satte på fellesmåltidene med klassekameratene. 

På Steinkjer Montessoriskole går ansvaret for lunsjen på rundgang mellom elevene. Hver mandag lager elevene varmmat som de serverer til medelevene, og de andre dagene har de ansvaret for å sette frem brødmat og pålegg. Etter maten er det elevenes ansvar å rydde inn maten igjen. 

– Jeg er så glad for lunsjordningen, sier Aisha. – Ikke bare er det praktisk å slippe og lage matpakker på morgenen, men det er fint å vite at ungene får i seg både brød, pålegg og friske grønnsaker hver dag i lunsjen. 

Positiv forandring

Lek og moro i friminuttene

Emma, som går i 1.klasse, syns hun går på verdens beste skole. Overgangen var nok større for eldstemann Fredrik, som har gått 5 år på nærskolen sin. 

– Han var mest bekymret for om han kom til å miste kontakten med klassekameratene fra gamleskolen, men det har ikke vært noe problem, forteller Aisha. –Tvert imot opplever vi at ungene har mer tid til å være sammen med vennene sine på ettermiddagstid, i og med at de ikke har lekser som må gjøres etter skoletid. 

Og siden elevene ved Steinkjer Montessoriskole kommer fra hele Steinkjer kommune; og også fra flere nabokommuner, får ungene venner fra andre steder enn hjembygda også. 

– Det gjør jo at vi voksne også blir kjent med nye foreldre, og det har vært en berikelse for oss, smiler Aisha. 

Synlig mangfold

Aisha trekker også frem det synlige mangfoldet som ett av de positive aspektene ved skolen. 

– Da jeg kom som flyktning til Norge, var jeg den eneste mørkhudede i klassen min, forteller hun, – og slik var det for Fredrik på nærskolen vår også. Her på Steinkjer Montessoriskole, derimot, er det et mye større synlig mangfold og et rikt kulturelt mangfold,  og det syns jeg er viktig både for mine egne barn og de andre elevene. 

Forrige
Forrige

Vi trenger tilkallingsvikarer

Neste
Neste

Skaper selvstendige barn